Polonez
FSO Polonez MR'86/MR'87/MR'89
MR'87 Blue Jasło
Krótka historia samochodu marki FSO Polonez... a dokładnie modelu MR'86/'87/'89.
Dlaczego akurat ten ? Ponieważ ostatnio spotkałem pięknego, odrestaurowanego Poloneza MR'86 na żółtych tablicach... i mnie natchnęło aby zrobić o nim post.
A więc zapraszam do przeczytania ;)
Dlaczego akurat ten ? Ponieważ ostatnio spotkałem pięknego, odrestaurowanego Poloneza MR'86 na żółtych tablicach... i mnie natchnęło aby zrobić o nim post.
A więc zapraszam do przeczytania ;)
W roku 1986 zwiększono pojemność bazowego silnika do 1,6 l, w efekcie jego moc wzrosła do 87 KM (64 kW). Montowano go równorzędnie z mniejszą jednostką. W tym samym roku rozpoczęto prace nad turbodoładowana wersją silnika 1.5, osiągała ona moc 140 kW, nie zdecydowano się jednak na jej seryjną produkcję z powodu problemów konstrukcyjnych (wysoka awaryjność i niska trwałość).
Do produkcji skierowano nieznacznie zmodernizowanego Poloneza oznaczonego jako MR'86, który w wyniku modyfikacji otrzymał nowe regulowane od wewnątrz lusterka oraz ramki drzwi lakierowane proszkowo na kolor czarny. Jednak najbardziej zauważalną i w największym stopniu poprawiającą użytkowanie modelu zmianą było pojawienie się na słupkach „C” małych okien mających na celu poprawę widoczności dzięki czemu model zyskał potoczne określenie „akwarium”. Zastosowano też przedni pas z modelu Coupé. W tym samym roku do produkcji wszedł silnik CB o pojemności 1598 cm³ i mocy 87 KM, wersja z tym silnikiem nosiła oznaczenie 1.6 LE. W 1987 roku dokonano kolejnej zmiany, zamiast tylnego plastikowego spojlera znanego już z MR'83, 85 i 86, pojawiło się przetłoczenie na tylnej klapie. Model ten nosił fabryczne oznaczenie MR'87. Wraz z tą modernizacją postanowiono zmienić nazewnictwo wersji wyposażeniowych na trzyliterowe, dodając literę „S”. Najpopularniejsze wersje tego modelu to 1.5 SCE (produkowana głównie na eksport), 1.5 SLE i 1.6 SLE. Modele MR'86 oraz MR'87 oferowane były również ze starszym typem przedniej części nadwozia z odmiany MR'83. Samochody w takiej kompletacji przeznaczone były głównie na rynki eksportowe, a zastosowanie odmiennej stylizacji przedniej części nadwozia spowodowane było chęcią odróżnienia podstawowej wersji wyposażeniowej od pozostałych, bogatszych odmian.
W 1989 roku rozpoczęto produkcję modelu MR'89, w którym znaczącej zmianie poddana została tylna cześć nadwozia. Pojazd ten otrzymał nowe zespolone lampy tylne (stosowane później w Caro) oraz tylną klapę bagażnika, której krawędź dolna sięgała do zderzaka. Dzięki przeprojektowaniu tylnej części nadwozia udało się obniżyć próg załadunku z 95 cm do 66 cm. Kierunkowskazy boczne zostały przemieszczone w inne miejsce na błotniku (bliżej drzwi), gdzie zamontowano je poziomo. Zmieniono także kształt i położenie tylnej wycieraczki. We wnętrzu pojawiły się nowe materiały wykorzystywane do obić boczków drzwiowych oraz siedzeń. Pod koniec produkcji zaczęto montować kierownicę z Caro (MR'91).
W latach 1990–1991 wyprodukowano niewielką liczbę egzemplarzy Poloneza, którego źródłem napędu był silnik SOHC o pojemności 1993 cm³ i mocy 105 KM, pochodzący z zapasów magazynowych europejskiego Forda. Poloneza z tym silnikiem reklamowano hasłem „Nowe serce dla Poloneza (...) Większy komfort jazdy i poczucie ministerialnej ważności!”. Wypuszczono także krótką serię aut z turbodoładowanym silnikiem 1.5.
W tym samym roku na rynku holenderskim pojawił się model FSO Prima Injectie, wyposażony w jednopunktowy wtrysk paliwa. Wersja ta opracowana była przez FSO wspólnie z firmą Abimex, będącą przedstawicielem FSO w Holandii. Okres produkcji: 1990–1991.
Na bazie tych modeli powstały także dostawczy pick-up Truck oraz prototyp vana/ambulansu Van.
Okresy produkcji:
- MR'86 1986–1987
- MR'87 1987–1989
- MR'89 1989–1991
Oznaczenia wersji:
- S – nowy typ nadwozia z oknami w słupkach tylnych
- C – podstawowa wersja wyposażenia
- L – wersja z wzbogaconym wyposażeniem
- E – silnik z zapłonem elektronicznym
- TURBO – silnik z turbodoładowaniem
Dane techniczne:
Wersja | Silnik | Układ zasilania | Średnica × skok tłoka | St. sprężania | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h | V-max |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.5 SLE[18] | R4 1,5 l (1481 cm³), OHV | gaźnik | 77 mm x 79,5 mm | 9,2:1 | 82 KM (60 kW) przy 5200 obr./min | 115 N•m przy 3200 obr./min | 16,0 s | 155 km/h |
1.5 Turbo[18] | R4 1,5 l (1481 cm³), OHV | wtrysk paliwa | 77 mm x 79,5 mm | b/d | 95 KM (70 kW) przy 5500 obr./min | 155 N•m przy 3500 obr./min | 13,0 s | 165 km/h |
1.6 SLE[18] | R4 1,6 l (1598 cm³), OHV | gaźnik | 80 mm x 79,5 mm | 9,5:1 | 87 KM (65 kW) przy 5400 obr./min | 130 N•m przy 4000 obr./min | 15,0 s | 160 km/h |
2.0 SLE[18] | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | gaźnik | 86 mm x 86 mm | 10,3:1 | 105 KM (77 kW) przy 5500 obr./min | 170 N•m przy 3000 obr./min | 12,4 s | 165 km/h |
Kilka zdjęć...
FSO Polonez MR'87 1.5 SLE
FSO Polonez MR'87 1.5 SLE
FSO Polonez MR'89 1.5 SLE
FSO Polonez MR'89 1.5 SLE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz